Porzeczki

Porzeczki

Owoce porzeczki są nie tylko bardzo smaczne, ale przede wszystkim bardzo zdrowe. Są cennym źródłem witaminy C, zawierają sporo karotenu oraz witamin B1, B2 oraz P. Znajdziemy w nich także sporo pektyn oraz takie związki jak: żelazo, cynk, miedź, nikiel oraz molibden. Zaczynają dojrzewać już pod koniec czerwca!

Wśród owoców tych z pewnością wyróżnić należy porzeczkę czarną*, która jest przede wszystkim źródłem witaminy C. Czarna porzeczka zalecana jest w przypadku chorób wątroby, infekcji górnych dróg oddechowych, przy usuwaniu toksyn z organizmu oraz by zwiększyć odporność organizmu. Sok z czarnej porzeczki pomaga przy problemach żołądkowo-jelitowych oraz w czasie leczenia migreny. Jego zastosowanie zalecane jest także przy przewlekłej niewydolności nerek, niedokrwistości, miażdżycy czy prostacie.

Do naleśników klusek czy ryżu podawać możemy pyszny sos porzeczkowy 🙂
Jak go zrobić?
Przygotowujemy 1 kg owoców czarnej porzeczki – myjemy je, a następnie miksujemy z naparem z zielonej herbaty i miodu (1 kg owoców = szklanka naparu). Następnie dodajemy pół łyżeczki imbiru, szczyptę soli oraz ok. 3 łyżek jogurtu. Sos podgrzewamy, ale nie więcej niż do temp. 60C.

*owoce białej oraz czerwonej porzeczki zawierają mniej witaminy C niż porzeczki czarnej, ale nadal więcej niż np. jabłka, czy grapefruity. Mają one bardzo dobre działanie w przypadku obniżania ciśnienia oraz poziomu cholesterolu, a także regulują prace jelit.

Bibliografia:
K. M. Puchacz, Dieta według Pięciu Przemian. Potrawy, które leczą i odżywiają, Białystok 2015