Owsianka – na dobry początek dnia

Owsianka – na dobry początek dnia

W ostatnim czasie płatki owsiane coraz częściej pojawiają się w naszym menu – szczególnie w formie owsianki w menu śniadaniowym 🙂 Ponownie doceniamy właściwości owsa, a z całą pewnością jest co!

Owies to zboże, które zawiera najwięcej, bo aż 14% białka o bardzo dobrym składnie aminokwasów. Jedząc płatki owsiane dostarczamy do naszego organizmu witaminę B1, E oraz szereg związków mineralnych, jak np. wapń, potas czy fosfor. Dodatkowo owies ponownie wygrywa pod względem zawartości błonnika, dlatego ma on bardzo pozytywne działanie na nasze zdrowie. Tworzy on w naszym przewodzie pokarmowym swego rodzaju osłonę chroniącą ścian żołądka i jelit. Spożywanie m.in. owsianki jest zatem zalecane w przypadku chorób przewodu pokarmowego, czy też przy wrzodach żołądka i dwunastnicy. Sprawdza się także przy nadkwasocie i problemach ze zgagą.
Warto dodać, że owiec zawiera do 6% tłuszczu, który bogaty jest w cenne nienasycone kwasy tłuszczowe. Niezwykle przydatne m.in. w leczeniu miażdżycy.

Warto więc jak najczęściej sięgać po owsiankę na śniadanie lub w formie przekąski. Jest to istotny składnik dobrze zbilansowanej diety.

Przepis na owsiankę w wersji pikantnej 🙂
Składniki: 1,5 szklanki płatków owsianych, 1 marchewka i 2 cebule pokrojone w kostkę, pokrojone zielone liście pora, 1 łyżeczka Vegety, posiekany grzybek, estragon, liść laurowy, tymianek, majeranek, sól i pieprz.
Wszystko zalać 1,5 l wrzątku i gotować przez pół godziny.
Smacznego!

 

Bibliografia:
K. M. Puchacz, Dieta według Pięciu Przemian. Potrawy, które leczą i odżywiają, Białystok 2015