Rzeżucha

Rzeżucha

Rzeżucha kojarzy nam się przede wszystkim z przygotowaniami do Świąt Wielkanocnych, ale tak naprawdę powinniśmy stosować ją jako uzupełnienie naszej diety przez cały rok*. Biorąc pod uwagę łatwość jej uprawiania, nie powinniśmy mieć z tym problemu!
Roślina ta, co szczególnie istotne o tej porze roku, bogata jest w witaminę C, B1, B2, K, karoten, ale także żelazo, wapń, magnez, siarkę oraz jod – rzeżucha jest warzywem najbogatszym w ten pierwiastek. Zawarty w rzeżusze olejek, przez który ma ona tak charakterystyczny smak i zapach, ma działanie bakteriobójcze oraz dezynfekcyjne na przewód pokarmowy.
Właściwości rzeżuchy są wykorzystywane przy schorzeniach woreczka żółciowego (przy niedostatecznym wydzielaniu żółci), nadciśnieniu, niedoczynności tarczycy miażdżycy. Rzeżucha ma silne działanie moczopędne (należy uważać na przedawkowanie – może wywołać zapalenie pęcherza!), dlatego stosowana jest przy obrzękach wywołanych niewydolnością nerek – w ten sposób zwiększymy ilość wydalanego moczu. Systematyczne stosowanie rzeżuchy jako dodatku do potraw wpłynie także na poprawę naszej odporności. Dodatkowo będzie miała ona zbawienny wpływ na naszą urodę – poprawi kondycję naszych włosów oraz skóry.

Przepis na pyszny twarożek z rzeżuchą:
– 10 dkg twarogu,
– łyżka sezamu,
– 2 łyżki jogurtu,
– tymianek,
– 2 łyżki mielonego siemienia lnianego,
– 3 łyżki posiekanej rzeżuchy.

*Dzienna porcja nie powinna przekraczać 2-3 łyżek ściętych listków!

Bibliografia:
K. M. Puchacz, Dieta według Pięciu Przemian. Potrawy, które leczą i odżywiają, Białystok 2015