Pokrzywa

Pokrzywa

Pokrzywa to jedno z tych niedocenionych ziół, które mamy w ogrodzie, ale zapominamy o jej zdrowotnych właściwościach. Dlatego, jeśli uda nam się ją zebrać 😉 śmiało dodawajmy ją do potraw (drobno posiekaną!) lub zróbmy z niej napar.

Pokrzywa jest źródłem wielu cennych witamin i minerałów. Mowa tu m.in. o witaminie A, K, B2 oraz C, a także o takich makro- i mikroelementach, jak: magnez, fosfor, wapń, siarka, żelazo, potas, jod, krzem i sód. Dzięki bogatemu składowi pokrzywa uzupełnia brakujące w naszym organizmie witaminy, wzmacnia, remineralizuje, a także poprawia procesy przemiany materii. Co bardzo ważne, pokrzywa ma właściwości moczopędne, dlatego zalecana jest w przypadku kamicy nerkowej i pozostałych schorzeń układu moczowego. Wzmaga także usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii, obniża ciśnienie krwi. Wskazuje się także jej działanie przeciwcukrzycowe, przeciwnowotworowe oraz przeciwwirusowe. Picie naparów z liści pokrzywy zaleca się także przy różnorodnych problemach związanych z układem trawiennym. Korzystnie działa na pracę żołądka, trzustki oraz wątroby.

Jak zrobić wspomniany napar??
Najlepiej korzystać oczywiście z własnych ziół zebranych w ogrodzie. Pokrzywa zebrana w maju ma najwięcej składników czynnych (!) Suszymy ją, jak pozostałe zioła i przechowujemy w pojemnikach schowanych przed światłem.

Sam napar robimy przez zalanie liście szklanką wrzątku – parzymy pod przykryciem przez ok. 10-15 min.
Do naparu z możemy dodawać także inne zioła w konfiguracji np.: mięta pieprzowa, ziele nagietka, liść pokrzywy i wrzątek lub liść mięty, korzeń łopianu, liść pokrzywy i wrzątek. Takie mieszanki powinniśmy parzyć po ok. pół godziny.

Bibliografia:
K. M. Puchacz, Dieta według Pięciu Przemian. Potrawy, które leczą i odżywiają, Białystok 2015