Jarmuż!

Jarmuż!

Jarmuż charakteryzuje się bardzo wysoką zawartością witaminy E oraz karotenu, ma także dużo witaminy C. Spośród wszystkich warzyw kapustnych ma także najwięcej witaminy B2. Co ciekawe, jarmuż zawiera więcej witaminy A niż marchew i więcej witaminy C i E niż sałata. W swoim składzie ma związki potasu, magnezu, fosforu oraz żelaza, a zwłaszcza łatwo przyswajalnego wapnia. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które zapobagają odkładaniu się cholesterolu w tętnicach. Ma także sulforafan, który hamuje rozwój, ale też zapobiega występowaniu niektórych nowotworów.
Jarmuż warto spożywać regularnie szczególnie w okresie zimowym, m.in. pod postacią surówek z dodatkiem kiszonek:

Surówka z jarmużu:
– ok. 6 liści jarmużu (drobno posiekane),
– 3 łyżki oleju,
– 1 cebula pokrojona w kostkę,
– szklanka kiszonej kapusty lub 4 ogórki kiszone (starte),
– 3 starte marchewki,
– kminek, sól, estragon.

Zastosowanie:
osteoporoza, nowotwory, polipy jelita grubego, miażdżyca, zaparcia, przewlekła niewydolność nerek, schorzenia wątroby, słabe czyszczenie krwi, podwyższony poziom cholesterolu, angina pectoris.

* źródło: K.M. Puchacz, „Dieta według Pięciu Przemian. Potrawy, które leczą i odżywiają”, Białystok 2015.