Dieta wg Pięciu Przemian – styczeń

Dieta wg Pięciu Przemian – styczeń

O tej porze roku, myśląc o naszym zimowym menu, musimy koniecznie pamiętać o zaspokajaniu potrzeb naszego organizmu, jeśli chodzi o odpowiednią dawkę witaminy C.
W naszym jadłospisie powinny pojawiać się często surówki z kiszonej kapusty oraz kwaszonych ogórków. Pamiętajmy, aby nigdy nie wylewać wody z ogórków oraz tej po moczeniu kapusty (najlepiej nie moczyć kapusty wcale). Woda ta zawiera cenną witaminę C, dlatego powinniśmy ją ponownie wykorzystać. Jak? Do wody tej dodajemy kminek, sól, pieprz oraz trochę oleju (np. lnianego) i tak przygotowaną zalewę dodajemy do surówki.
Najlepszy napój to natomiast napar z dzikiej róży lub głogu – 1 litrem wrzątku musimy zalać 6-8 łyżek suszonych owoców, odstawić na godzinę, a następnie odcedzić i wypić. Zaleca się także picie soku z czarnej porzeczki oraz soku z aronii.

Jakie jest nasze zapotrzebowanie na tę witaminę?
120 mg/dzień (250 mg/dzień u osób palących).
Jak sprawdzić, czy nasz organizm otrzymuje ją w wystarczających ilościach?
Jeśli w czasie mycia zębów wasze dziąsła zaczynają krwawić, to sygnał, że organizm potrzebuje jej więcej.

Bibliografia:
K. M. Puchacz, Dieta według Pięciu Przemian. Potrawy, które leczą i odżywiają, Białystok 2015